Millaista vastuullisuutta työnhakija odottaa?
Työnhakijan näkökulmasta hyvä vastuullisuus ei ole vain juhlavia puheita hiilijalanjäljestä vaan tasa-arvoa ja läpinäkyvyyttä johtamisessa ja yrityksen toimintakulttuurissa.
Moni yritys kokee yhteisvastuuhankkeet hyvänä nosteena brändilleen ja työnantajakuvalleen, mutta työntekijän tai sitä hakevan näkökulmasta tärkeintä vastuullisuutta on hyvä henkilöstöjohtaminen. Vastuullinen henkilöstöjohtaminen linkittyy vahvasti yrityksen arvoihin ja strategiaan, mutta niiden kirjaamisen sijaan sen tulisi näkyä konkreettisina tekoina kaikkia työntekijöitä, alihankkijoita ja yhteistyökumppaneita kohtaan.
Tasapuolinen kohtelu toiveena
Vuokratyöyritysten listalla noin 10 yrityksessä erilaisia assistentin töitä tehneen Heidi Jaskolan, 38, kokemus kuitenkin on, että esimerkiksi vuokratyöläisiä kohdellaan yrityksissä lähes kauttaaltaan epätasapuolisesti.
– Vuokratyöläisenä en esimerkiksi ole saanut ostaa lounasta henkilöstöhinnalla tai käyttää yrityksen lähes tyhjillään olevaa kuntosalia. Meitä vuokratyöntekijöitä ei myöskään ole kutsuttu yrityksen leffailtaan ja olemme jääneet ilman siellä jaettuja joululahjoja. En tiedä ovatko nämä olleet kustannuskysymyksiä, vai silkkaa ajattelemattomuutta ja älyttömiä säännöksiä, mutta on ollut ikävää kokea itsensä jatkuvasti ulkopuoliseksi, Jaskola kertoo.
Reiluus on parasta vastuullisuutta
Jaskolalla on markkinoinnin ja viestinnän alan korkeakoulu tasoiset koulutukset ja hän puhuu viittä kieltä. Pätkätöidensä välissä hän on jatkuvasti hakenut alansa töitä yrityksistä. Etenkin nuorempana hän koki jatkuvasti jäävänsä toiseksi 10 vuotta vanhemmille hakijoille, joilla perhesuunnitelmat olivat jo lukittuna.
– Minun ilmeisesti pelättiin alkavan lisääntymään. Eräässä työhaastattelussa myös kysyttiin suoraan, että onko sinulla riesaa, joka pitäisi joka päivä hakea tarhasta klo 15. Tähän paikkaan en olisi mennyt, vaikka olisi otettukin.
Ikävien muistojen lisäksi Jaskolalla on kokemuksia myös työpaikoista, joissa hänet on toimitettu lämpimästi tervetulleeksi työporukkaan ja hänelle on tarjottu samat edut kuin muillekin. Näissä yrityksissä työntekijöiden yhteishenkeä on nostettu laajalla harrastus- ja liikuntatarjonnalla, joka on sekä edistänyt työntekijöiden tutustumista että työssä jaksamista.
Tärkeintä vastuullisuutta Jaskolan mukaan on, että työntekijöitä kohdellaan reilusti ja yhdenmukaisesti. Se tarkoittaa avoimuutta yrityksen asioista ja sitä, että johdolla on rohkeutta puuttua näkemäänsä kiusaamiseen.
– On kummallista, että työntekijöiden hyvinvointi ei kiinnosta yrityksiä enemmän, heijastuuhan se aina suoraan myös tuottavuuteen.
Hyvä yritys myöntää virheensä
Esimerkiksi Great Place to Work -tutkimuksissa menestyneille yrityksille yhteistä on, että hyvinvoiva työntekijä nähdään yrityksen käyntikorttina, ja myös onnistuneiden rekrytointien edistäjänä. Tekemisestään innoissaan olevat työntekijät nimittäin puhuvat yrityksestään pyytämättäkin.
Sinnikkäänä työnhakijana Jaskolalla on ollut aikaa miettiä vastuullisuutta yrityksen työnantajamielikuvan rakentamisessa myös yhteiskunnallisella tasolla. Hänestä tärkeintä on, että valittu vastuullisuus istuu yrityksen toimialaan ja arvoihin sen sijaan, että se olisi kauniinkuuloista puhetta suurista visioista.
Konkreettisia esimerkkejä aidosta, toimialaan linkittyvästä vastuullisuudesta Jaskola löytää kauppa- ja ravintola-alalta, jossa ruokahävikkiä jaetaan vähävaraisille ja työttömille.
– Hyvää vastuullisuutta on myös se, että jossain asiassa mokannut yritys ottaa vastuun virheistään ja kertoo mitä aikoo tehdä asian korjaamiseksi. Hyvin hoidettuna ongelma voi parhaimmillaan kääntyä positiiviseksi, kun yritys osoittaa, että se suhtautuu vakavasti aikaansaamiinsa reaktioihin.
Tutustu työnantajamielikuvan tuotteisiin: