Työnantajakuva

Rekrytoinnin parhaat tarjosi näkemyksiä tulevaisuuden työelämästä 

10.10.2018 palkittiin vuoden parhaat rekrytointiteot. Oikotie Työpaikkojen järjestämässä Rekrytoinnin parhaat -tilaisuudessa palkinnot saivat Gofore rekrytoinnin edelläkävijyydestä, Lidl parhaasta työnantajakuvasta, NCC parhaasta Merkityksellistä työelämää -kampanjasta, Ambientia parhaasta rekrytointi-ilmoituksesta sekä Sievo parhaasta rekrytointivideosta.

Casino Helsingissä järjestetyn tilaisuuden puheenvuorot tarjosivat kiinnostavia katsauksia tulevaisuuden työelämään, johtamiseen ja rekrytointiin. Helsingin Sanomien vastaavan päätoimittajan Kaius Niemen mukaan tulevaisuuden työelämässä on tärkeää olla myytinmurtaja ja kyseenalaistaa tuttu ja turvallinen.

Monet ovat kuulleet väitteen ”mediatoimiala on auringonlaskun ala” tai ”nuoret eivät maksa digitaalisesta sisällöstä”. Helsingin Sanomat on osoittanut nämä molemmat väitteet vääriksi. HS kerää näytetilauksia tiukan maksumuurin takana olevilla timanttijutuilla. Näin nähdään suoraan, mitkä jutut herättävät lukijoissa halun maksaa.

– Tämä on opettanut meitä aivan valtavasti. Emme kuitenkaan juokse numeroiden perässä vaan uskomme, että numerot seuraavat hyvää journalismia, Kaius Niemi totesi.

– Trumpien ja Putineiden aikakaudella on tärkeää, että totuudellisuus säilyy osana suomalaista yhteiskuntaa jatkossakin. On hyvä, että löytyy niitä henkilöitä, jotka ennakkoluulottomasti uskaltavat tehdä asioita uudella tavalla, hän jatkoi.

Rekrytoi muutoskykyä

Avauksen Senior Advisor Tom Nickels totesi, että tulevaisuudessa teknologia, ihminen ja tekoäly tulevat tekemään työtä yhdessä.

– Se tarkoittaa sitä, että meillä tässä huoneessa istuvilla, ihmisasioiden parissa töitä tekevillä henkilöillä, on suuri osaamisen kehittämisen hanke menossa.

Avaus ei rekrytoi tietyn teknologian osaamista, vaan oppimista sekä muutoskykyä ja -halua.

– Melkein kaikki työtehtävät tulevat muuttumaan ja monet häviämään. 60 prosenttia kaikista työtehtävistä on sellaisia, jotka tullaan jossain määrin automatisoitumaan”, Tom Nickels sanoi.

Hänen arvionsa mukaan miljoona suomalaista tulee kouluttautumaan uudelleen seuraavan 10 vuoden aikana.

Johda dialogin keinoilla

Helsingin yliopiston työelämän professori Pekka Saurin mukaan elämme kommunikaation vallankumouksen jälkeisessä ajassa.

– Tämä on mullistavaa siksi, että tiedon monopoli on murtunut. Aiemmin päättäjät ratkaisivat millaista tietoa ihmisille annetaan. Nyt jokaisella kansalaisella oma media taskussa ja he ovat oman elämänsä päätoimittajia.

Työelämässä lisääntyy Saurin mukaan itseohjautuvuus. Yhä suurempi osa työstä on asiantuntijatyötä, mikä johtaa matalampaan organisaatioon. Samalla on tapahtunut johtamisen murros.

– Hierarkinen johtaminen aiheuttaa nykyään lähinnä naurunpyrskähdyksiä. Jokaisen organisaation ja yhteisön osaamisen mobilisointi tapahtuu dialogin, keskustelun, kohtaamisen ja jakamisen keinoin.

Tarinoissa on voimaa

Sanoman luovan sisällöntuotannon tiiminvetäjän Kati Heikinheimon mukaan yritykset helposti sokeutuvat itse sille, miten hienoja tarinoita heiltä syntyy.

– Joskus tähän tarvitaan ulkopuolista apua. Olemme saaneet olla mukana tekemässä sisältöjä työnantajamielikuvakampanjoihin ja saaneet huomata, miten mahtavaa tekemistä, huippuja tyyppejä ja hienoja hankkeita yrityksistä löytyy.

Sanoman luovan sisällöntuotannon tiimi oli mukana Merkityksellistä työelämää -kategoriassa palkitussa NCC:n kampanjassa, jossa työstään kertoi tuotantopäällikkö Asta Tähtinen.

– Astan kommenteista välittyi innostus ja intohimo. Artikkeliin oli ohjaus HS:fi:n sivuilta ja sivulatausmäärät olivat huimat.

Kati Heikinheimo kannusti puheenvuorossaan yritysten rekrytointiammattilaisia luottamaan tarinallisuuden voimaan rekrytointiviestinnässä.

Lähde: Sanoma