Työnantajakuva

Rekrytointi & markkinointi käsi kädessä

Oikotie Työpaikkojen asiakastilaisuudessa 12.9.2017 kuultiin mielenkiintoinen kattaus rekrytoinnin ja trendien maailmasta. Kiinnostavat puhujat vetivät Sanomatalon auditorion täyteen asiasta kiinnostuneita HR-ihmisiä.

Tilaisuuden avasi Oikotie Työpaikkojen liiketoiminnasta vastaava johtaja Joonas Pihlajamaa. Hän puhui rekrytoinnin ja markkinoinnin saumattomasta yhteistyöstä.

Rekrytointi ja markkinointi kytkeytyvät toisiinsa parhaimmillaan saumattomasti, kunhan nämä yhdeksän kohtaa ovat kunnossa:

1. Työnantajamielikuvan rakennus

2. Kohdeprofiilien määritys

3. Sisältömarkkinointi

4. Urasivuston rakennus

5. Digitaalinen markkinointi

6. Sosiaalinen rekrytointi

7. Liidien kerääminen

8. Hakijakommunikaatio & verkoston rakennus

9.Datan keruu

Katso video Joonas Pihlajamaan esityksestä tästä

Työnantajakuva rekrytoinnissa

Työnantajakuvan merkitystä ei voi vähätellä. Se heijastuu kaikkeen yrityksen toimintaan. Työnantajakuva tavoittaa yhä laajemman yleisön, ja sen viestintä on lähellä organisaation brändimarkkinointia. Työnantajakuvan pohjana ovat yrityksen kulttuuri, arvot ja missio.

Työnhakija etsii tietoa työnantajayrityksestä. Tarinat ja elämyksellisyys ovat vahvoja tapoja viestiä potentiaalisille työnhakijoille. Sisältö pukee työnantajakuvan ytimen sanoiksi tai kuviksi ja videoiksi.

Sisältömarkkinointi onkin tehokas tapa tavoittaa passiivisia työnhakijoita. Sisällön muodot rikastuvat ja osa näistä on vasta muovautumassa – mahdollisuuksia on siis runsaasti.

Tässä muutama esimerkki työnantajakuvasta viestimiseen:

1. Sisältöartikkelit

2. Työnantajaesittely tai -sivusto

3. Työnantajavideot

4. Interaktiiviset sisällöt (pelit, VR, AR)

Mediatrendit 2017 rekrytoinnissa

Sanoman b-2-b Markkinointijohtaja Sanna Kolamo kertoi mediatrendeistä 2017. Katso Sanna Kolamon esitys tästä

Mediatrendeistä esiin nousivat:

1. Laadun nousu: Luotettavat brändit ja laatuviihde

2. Merkityksellisyys: Minulle tärkeät sisällöt

3. Ihminen ihmiselle: Vuorovaikutuksen lumo

4. Helpompaa elämää: Avuliaat ja palvelevat sisällöt

5. Aitous: Kohti elämänmakuisempaa

6. Liikkeessä: Ihmiset, kanavat, sisällöt liikkeessä

7. Media 360+: Media kaikkialla läsnä

8. Tunnelma: Koskettavuuden uusi valuutta

Laatu on kuluttajalle helppo selviytymisstrategia paljoudessa. Tämä pätee myös rekrytointiviestintään. Vastaanottajan huomio on lunastettava entistä nopeammin ja tehokkaammin. On oltava merkityksellinen. Tämä on hyvä muistaa myös työpaikkailmoituksissa.

Vertaismedia ja osallistaminen, aitous, ”olla ihminen ihmiselle” ja vuorovaikutteisuus nousevat edelleen. Laadukkaan mobiilisisällön merkitys korostuu, sillä ihmiset ovat aina liikkeessä ja älypuhelimelta selataan niin työpaikkailmoituksia kuin uutisiakin. Viesti kannattaa jalkauttaa useisiin erilaisiin kohtaamispisteisiin – niin potentiaalinen työnhakija löytää yrityksen.

Arviolta 1,3 miljoonaa suomalaista katsoo säännöllisesti televisio-ohjelmia älypuhelimella. (Elisa 2016)

Puolet Suomen Google-hauista tehdään mobiilissa.

Podcast-mainonnan kasvu oli vuonna 2016 yhteensä 48 %. Vuosittaisen kasvun ennustetaan olevan 25 % vuoteen 2020 asti.

Tilaisuudessa omista rekrytointikokemuksistaan ja -tavoistaan kertoivat M-Filesin HR:stä Johanna Salmi ja markkinoinnista Sirpa Levola sekä OPn rekrytoinnista vastaava Erja Vilja.

Katso kaikki tilaisuuden puheenvuorot tästä