Etätyöstä tuli normi, mutta sujuuko se kaikilta kitkatta?
Digitaalisten työvälineiden käyttöönotto on koronan myötä ollut sanalla sanoen vauhdikas. Niissäkin työpaikoissa, joissa etätyö ei ole ennen ollut varteenotettava vaihtoehto työnteolle, pakko on sanellut muutosta. Pysyvätkö silti kaikki vauhdissa mukana?
”Viisi vuotta olen tehnyt digitaalisten työvälineiden käyttöönottoa ja nyt sitten joku virus hoitaa homman maaliin kahdessa viikossa”, huokaisi eräs tuttu koronan pakotettua toimistotyöntekijät massoittain etätöihin maaliskuussa. Niinhän siinä kävi, että aikamme yksi merkittävimmistä työelämän muutoksista tapahtui nopeammin ja tehokkaammin kuin kukaan uskalsi edes haaveilla.
Toimistotyötä tekeville kotiin pakostakin töihin jääminen on tuonut mukanaan montakin muutosta, kuten:
- se, että työnantajan on viimeinkin tarjottava riittävän hyvät välineet ja yhteydet etäyön tekoon, joita kaikilla ei ennen ole ollut tarjolla
- työkulttuuri on muuttunut muutamassa viikossa kyttäämisestä luottamukseen kun työntekijät eivät enää ole valvovan silmän alla – joissain tapauksissa pakon sanelemana, mutta kuitenkin
- työajan joustaminen molempiin suuntiin on edellytys sille, että työn ja lastenhoidon saa nivottua yhteen kaikkien ollessa kotona
Suurimmalle osalle muutos on ollut kaivattu: miksei näin ole tehty jo aikaisemmin? Välineet ja yhteydet ovat olleet käytössämme jo pitkään, miksi niiden omaksuminen on vienyt niin luvattoman kauan? Oleellista on myös kysyä, jatkuuko työnteko uudessa muodossaan senkin jälkeen, kun saamme viimein palata takaisin toimistoille? Tätä varmasti ruoditaan ja pohditaan vielä pitkään koronan jälkeenkin.
Miten varmistaa, että jokainen työntekijä ehtii digijunaan?
Vaikka muutos on monelle odotettu itsestäänselvyys, on myös niitä, jotka eivät digitalisaation kelkkaan ehtineet nytkään. Osa on todellisissa vaikeuksissa kotonaan etäyhteyksien päässä ja tuskailee, miten tämä koko työn muutos tulisi omaksua muutamassa viikossa. Ahdistus kasvaa, kun tuttu ja turvallinen on viety kerrasta pois ja uutta pitäisi osata saman tien. Mistä tukea ja apua?
Työnantajilla onkin nyt äärimmäisen tärkeä tehtävä varmistaa, että koko henkilöstö pääsee samalle viivalle kun puhutaan etätyöstä ja digitaalisista työvälineistä, kulttuurista ja työnteon tavasta. Edelläkävijät ja varhaiset omaksujat ovat tässäkin vahvoilla, mutta ilman, että koko henkilöstö on saavuttanut riittävät taidot uudessa työnteon mallissa, muutos ei kanna toivottua hedelmää.
Miten teillä varmistetaan, että jokaisella on mahdollisuus tehdä työnsä hyvin kotoa käsin, olivat digitaaliset valmiudet millaiset tahansa?