Työnantajakuva

6 vinkkiä hyvään työpaikkailmoitukseen

Myyntipäällikkö Matti Laakso kokosi kuusi toimivaa vinkkiä onnistuneeseen työpaikkailmoitukseen. Lue ja ota hyödyt irti!

1. Työnantajakuva alkaa työpaikkailmoituksesta

Työpaikkailmoituksella on erittäin merkittävä työnantajakuvallinen merkitys! Ilmoitus voi olla monelle se ensimmäinen kosketus yritykseen ja ensivaikutelman voi tehdä vain kerran.

Työpaikkailmoituksen tulisi olla muutakin kuin kuvaus tehtävästä, huolellisesti muotoiltu viesti, joka houkuttelee parhaat hakijat täyttämään hakemuksen.

Myös visuaalisuus on tärkeää toimivassa ilmoituksessa. Sanonta ”kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pitää edelleen paikkansa.  Aitous, läpinäkyvyys ja rouheus ovat työpaikkailmoittelussa tämän päivän sanoja.

Kannattaa tuoda reippaasti esille yrityksessä työskenteleviä ihmisiä sekä työympäristöä sanoin, kuvin ja videoin. Verkossa on ehdottoman tärkeää näkyä videoiden, pelien ja muiden osallistavien elementtien muodossa.

2. Se hankala tehtävänimike

Tehtävänimike on aina yhtä haasteellinen: Tulisiko sen olla humoristinen ja hassu? Pitäisikö nimikkeen olla tehtävää mahdollisimman hyvin kuvaava vai pitäisikö jotakin jättää myös arvailujen varaan?

VINKKI! Outo tehtävänimike voi jopa karkottaa tehtävään parhaiten sopivat osaajat ja se voi vaikuttaa myös yrityksen työnantajakuvaan negatiivisesti.

Kuvaava tehtävänimike kannattaa. Hassuilla tehtävänimikkeillä saadaan ehkä huomioarvoa, mutta siinä piilee omat vaaransa. Outo tehtävänimike voi jopa karkottaa oikeat osaajat ja se voi vaikuttaa myös yrityksen työnantajakuvaan negatiivisesti. Algoritmit eivät välttämättä tunnista oudosti nimettyä tehtävänimikettä.

Olemassa on myös hyviä esimerkkejä siitä miten erinomaisesti humoristinen tehtävänimike toimii, kun yrityksellä on nimikettä vastaava positio olemassa. Esimerkkinä tietoturvan asiantuntijayritys Nixun Penetraatiotestaaja-haku muutama vuosi sitten, joka sai valtakunnallisesti laajaa huomiota.

Hassu ja hauska nimike tavoittaa siis massaa, mutta tavoittaako se juuri ne oikeat ja potentiaalisimmat hakijat? Kannattaa muistaa, että nimike on myös ilmoituksen ensimmäinen asia, jonka hakija näkee. Siispä: Selkeä, informatiivinen ja tehtävää kuvaava nimike tavoittaa yleensä parhaiten oikeat osaajat.

3. Karsi vaatimuslistaa, panosta tekstiin

Ilmoitustekstin osalta kannattaa noudattaa yhtä sääntöä. Ilmoitus ei saa olla liian täyteen ahdettu. Selkeä ja informatiivinen teksti on paras. Ilmoituksen tavoitteena on antaa luotettava kuva työnantajasta, pilkettä silmäkulmasta unohtamatta.

Vaarana liian vaativassa työpaikan ilmoitustekstissä on, että potentiaaliset ja hyvät hakijat tai tulevaisuuden osaajat jättävät hakematta, koska täyttävät ”vain” 7/10 ilmoituksen vaatimuksista.

Pitkien vaatimuslistojen aika on siis ohi. Suomalainen mentaliteetti ja ”vaatimattomuus” eivät puhu pitkien vaatimuslistojen puolesta, joten vaarana on, että potentiaaliset ja hyvät hakijat tai tulevaisuuden osaajat jättävät hakematta, koska täyttävät ”vain” osan vaatimuksista. Näin voi mennä moni huippuosaaja ohi!

Kannattaa miettiä, onko työntekijälle mahdollista tarjota koulutusta tai kurssia myöhemmässä vaiheessa? Näin voi työnantajana karsia vaatimuksista ja tarjota koulutusta sekä apua hyville tekijöille, sitouttaa heitä entistä paremmin osaksi organisaatiota. Tämä on myös tärkeä osa hyvää työnantajakuvaa.

4. Pehmeät arvot rohkeasti esiin

Talous on nousussa ja töitä on tarjolla. Kilpailu parhaista osaajista on kovaa. Nyt jos koskaan kannattaa nostaa esiin pehmeitä arvoja!

Työn tekemisen kulttuuri on muuttunut. Nyt arvostetaan vapautta, joustavuutta ja työssä viihtymistä.

Kilpailukykyinen palkka, alan näköalapaikka ja loistava sijainti ovat vain tyhjää sanahelinää, jos ei ole totta. Luota pehmeisiin arvoihin!

Työnhakija haluaa tietää mitä työ hänelle antaa. Mitkä ovat yksilön kehittymismahdollisuudet? Mikä on työn yhteiskunnallinen vaikuttavuus? Millainen työilmapiiri on?

Jokaisella yrityksellä on oma uniikki tarinansa, joka kannattaa kertoa. Mikä erottaa teidät yrityksenä ja työnantajana muista, miksi juuri minun pitäisi tulla teille töihin?

5. Profiloi nykyistä henkilökuntaa

Nykyisen henkilökunnan profilointi on erinomainen tapa löytää työyhteisöön parhaiten sopiva tekijä.

Kysykää olemassa olevalta henkilökunnalta millainen on heidän mediapäivänsä?

Idea on yksinkertaisuudessaan seuraava: Kun tiimissä tai osastolla aukeaa työpaikka, kyselkää talossa olevalta henkilökunnalta millainen on heidän mediapäivänsä.

Mitä he tekevät, kun aamulla heräävät? Millä he kulkevat työmatkansa? Mitä uutis- ja sosiaalisen median kanavia he käyttävät? Mistä he lukevat uutiset? Mitä lehtiä he lukevat?

Tätä kautta voi oppia tunnistamaan ne kanavat, joista voi parhaiten tavoittaa sopivan osaajan.

Profiloinnin jälkeen ilmoituksen viesti ja teksti on hyvä yksilöidä ja rakentaa haettavan henkilön mukaan.

Paras palaute onnistuneesta ilmoituksesta on se, kun hakija haastatteluun tullessaan sanoo, että tunnisti itsensä ilmoituksesta.

6. Ole rohkea!

Rohkeus ja oman polun löytäminen ovat kaiken a ja o. Kannattaa rakentaa omannäköinen ilmoitus ja rekrytointikokonaisuus organisaation arvojen mukaisesti. Hienot ja mielenkiintoiset rekrytointikampanjat kannattaa noteeerata ja poimia vinkit talteen – ja miettiä, miten ideat sopisivat omaan käyttöön ja tarpeeseen.

Kovassa kilpailussa ROHKEUS näkyy ja vie lopuksi koko potin!

Hyvä esimerkki suomalaisesta rohkeudesta rekrytointimarkkinoilla oli taannoinen Porin Ässien toimitusjohtajahaku. Ilmoituksessa oli kuva sonnin kiveksistä joihin oli tatuoitu Ässien patalogo. Ilmoitustekstissä kysyttiin ”Löytyykö sinulta vaadittava cojones* vaativaan työhön? -Kaikkia valintojasi seurataan ja arvostellaan julkisesti. Tappioputki pitää katkaista vaikka maaleja ei syntyisikään. Tueksesi saat 85 000 intohimoista neuvonantajaa. Kuulostaako epäreilulta vai elämäsi haasteelta?”.

Vaikka osa ehkä mielsi ilmoituksen enemmän mieshakijoita suosivaksi, se ei ollut sitä, koska tehtävään palkattiin lopulta nainen. Mahtava rekrytarina, joka ylitti myös valtakunnallisen uutiskynnyksen.

Matti Laakso

Haluatko kuulla lisää?

Oli tarpeesi ajankohtainen rekrytointiin, organisaation kehittämiseen tai työnantajakuvaan, autamme tarpeittesi mukaan. Tilaa alla olevalla lomakkeella uutiskirjeemme tai pyydä suoraan yhteydenottoa asiantuntijaltamme!