Uratarinat

Työn ytimessä: Asiakkuusjohtaja Tomi Karmaluoto

Tomi Karmaluoto kertoo työstään asiakkuusjohtajana: luovaa ideointia, asiakaskontakteja ja viestinnän monipuolisia haasteita.

1) Taustasi: Miten päädyit asiakkuusjohtajaksi?

Lukion fysiikan lehtori vihjaisi aikanaan, että ehkä puhuminen ja ideointi voisi olla minun juttuni –enemmän kuin fysiikka ja insinööriura. Osittain pohjalaisen luonteen omaavana lähdin kuitenkin opiskelemaan insinööriksi.

Päädyin harjoittamaan insinööriosaamistani Labsystemsille lääketieteen pariin, ja työ todella avasi silmiä. Sain komennuksen Kiinaan, johon olen usein verrannut työn ja työympäristön haastavuutta muissa toimenkuvissa.

Lopulta luovuus ja eri välineillä viestiminen potkivat sen verran eteenpäin, että vaihdoin alaa lääketieteen parista viestintään. Opiskelin parikin eri tutkintoa viestinnän sekä median parissa ja Viestintätoimisto Deski oli jo itsessään loistava akatemia tiedon äärelle. Deskin mediakonseptit opettivat lähes kaiken mahdollisen mediaviestinnästä ja sen toimivuudesta parhaimmillaan.

2) Mitä asiakkuusjohtajan työ pitää sisällään?

Deskin jälkeen urani jatkui Sourcessa. Viestintätoimistona Sourceon digipainotteisempi ja konseptuaalisempi kuin perinteinen viestintätoimisto. Toki toimisto tuottaa perinteistäkin viestintää, mutta jatkuva uuden etsiminen on palkitsevaa.

Asiakkuusjohtajana vastaan asiakkaista ja asiakkuuksien kehittämisestä. Siihen liittyy tietysti ihan perinteistä myymistä ja lisäksi vastaan viime kädessä asiakkaille tuotettavien ratkaisujen ja konseptien toimivuudesta.

3) Millaisia asiakkuusjohtajan työpäivät ovat?

Työpäiväni ovat kaikki erilaisia. Välillä herätessä ikkunasta avautuu suomalainen maisema ja välillä sieltä saattaa näkyä vaikkapa Lissabonin kukkulat. Päivä alkaa joka tapauksessa aina kahvilla ja sähköpostien perkaamisella. Näen paljon asiakkaita eli useimmiten työpäivän aloitukseen kuuluu paidan silittäminen. Silittämistä seuraa yleensä ajamista tapaamisiin ja puhelimen sekä muiden viestimien käyttöä.

Myös isompien kokonaisuuksien hahmottaminen ja konseptointi vie melko suuren osan työajasta. Pohjatyön ja idean kristallisoimiseen osallistuu välillä isompi tiimi tai joskus idea on helpompi hahmottaa yksin musiikkia kuuntelemalla ja pohtimalla syntyjä syviä.

4) Mikä on parasta asiakkuusjohtajan työssä?

Asiakkaiden kanssa toimiminen on ehdottomasti se suola tässä ammatissa. Luovassa toimistossa innostuminen ja ideointi sytyttävät. Kun tiimi toimii innostuneesti asiakkaan ideoiden parissa, syntyy tavallisesti aina jotain uutta ja kiehtovaa. Ideointi ja uuden äärellä toimiminen on ydinosaamistamme ja kaikenlaisen uuden parissa haluan myös työskennellä. Ihmiset ovat tärkeimpiä; niin asiakkaina kuin työtovereinakin. Pitää vain muistaa kiittää useammin. Koskaan ei voi kiittää liikaa!

5) Mikä on haasteellisinta asiakkuusjohtajan työssä?

En tiedä, että onko kyse oikeastaan haasteesta vai vaan ihmisten parissa työskentelyn monipuolisuudesta, jossa ei aina tiedä mitä on odotettavissa. Asiakkaiden näkemyksen ja tarpeen ymmärtäminen on avainasemassa meidän toiminnassa. Myös kohderyhmän ymmärtäminen on tärkeää. Pitää löytää se, mikä on asiakkaalle olennaista ja jalostaa se sellaiseksi, että se toimii kohderyhmälle.

Toinen haaste liittyy oikeastaan myymiseen. Luovan työskentelyn ja konseptien oikea hinnoittelu yrityksen menestymisen ja jatkon kannalta on avainasemassa. Luovien ja osittain abstraktien kokonaisuuksien kannattava hinnoittelu tulee useimmiten vasta pitkän kokemuksen jälkeen. Aina ei tarvitse myydä hinnalla millä hyvänsä. Myyjillä pitäisi mielestäni olla enemmän myös liiketoiminnan kehittämisen vastuu, joka ohjaa yhä tarkempaan kannattavuuteen.

6) Miten vietät vapaa-aikaasi?

Terve sielu terveessä ruumiissa on mielestäni vieläkin ajankohtainen tapa ajatella. Eli urheilu. Jos on ollut pitkä palaveriputki takana ja takamus puutuneena istunut koko päivän, on vallan miellyttävää lähteä esimerkiksi hiihtämään. Salitoimintaa, uimista, fillarointia ja juoksemista; tärkeintä on, että  liikkuu.

Myös kulttuuri on minulle tärkeää. Olen aina pitänyt hyvin tuotetusta musiikista. Genrelläkään ei ole niin väliä, vaikka maku onkin hieman tummahko.

7) Miten neuvoisit asiakkuusjohtajaksi haaveilevaa?

Asiakkuuksien parissa työskentelevän ihmisen pitää haluta olla tekemissä ihmisten kanssa välineestä riippumatta. Asiakkaat tulevat harvemmin luokse, joten pitää olla valmis liikkumaan paikasta toiseen.

Viestintäalalla toimiminen puolestaan vaatii viestinnän kompetenssia. Viestinnän ja sen tuottamisen ymmärtäminen helpottaa ideoimista ja raamittaa mukavasti myös hinnoittelua. Meidän kaltainen tarinoita rakentava viestintätoimisto hyötyy myös siitä, että osaa pohtia viestintää tarinankerronnan keinoin. Pitkällä tähtäimellä ajateltuna, tee sitä mitä haluat, älä tyydy vähempään!