Työn ytimessä: Asiakkuuspäällikkö Mari Tuomikoski
Oikotie Työpaikkojen asiakkuuspäällikkö Mari Tuomikoski avaa työnsä kulissien takaa: monipuoliset tehtävät, haasteet ja merkitykselliset hetket dynaamisessa roolissa.
1) Taustasi: Miten päädyit asiakkuuspäälliköksi?
Kuopiossa asuva veljeni näki Oikotien työpaikkailmoituksen sunnuntain Helsingin Sanomissa ja soitti, että sinulle on nyt työpaikka auki. Siitä se sitten lähti, ja nyt on mittarissa jo neljä ja puoli kasvun vuotta. Olen työskennellyt pitkään myynnissä ja aiemmin myös media-alalla, joten oli hienoa päästä tekemään asiakastyötä alan johtavien ratkaisujen ja liki kaikki suomalaiset tavoittavien medioiden avulla.
2) Mitä asiakkuuspäällikön työ pitää sisällään?
Työskentelen Oikotie Työpaikoissa asiakkuuspäällikkönä. Työssäni autan asiakkaitani tavoittamaan aktiiviset sekä passiiviset työnhakijat sekä rakentamaan positiivista työnantajakuvaa. Ratkaisukokonaisuutemme on Suomen laajin sisältäen muun muassa laadukkaat työnantajakuvan tutkimukset ja workshopit sekä monipuoliset sisällöt ja Suomen tavoittavimmat kanavat.
3) Millaisia asiakkuuspäällikön työpäivät ovat?
Työpäiväni ovat hyvin vaihtelevia ja niiden keskiössä ovat asiakkaat. Tapaan asiakkaitani päivittäin sekä kasvotusten että verkon kautta. Tapaamisten luonne ja niissä käytävät keskustelut vaihtelevat asiakkaiden tarpeiden ja tilanteiden mukaan.
Tapaamisia seuraa yhteistyöehdotuksen räätälöinti ja jatkokeskustelu. Asiakkaiden ohella työskentelen tiiviisti myös tuotekehityksemme ja tekniikkamme kanssa. Heille on tärkeää saada sekä ajantasaista tietoa asiakkaiden tarpeista että kuulla miten olemme onnistuneet.
Lisäksi käytän päivittäin asiakkuudenhallintajärjestelmäämme ja seuraan mittareita. Osan ajastani allokoin myyntiin liittyviin koulutuksiin, osaamisen jakamiseen sekä itseopiskeluun Sanoman laajassa verkko-oppimisympäristössä. Seuraan myös aktiivisesti työelämän tapahtumia uutismedioistamme ja asiakkaiden verkkosivuilta.
4) Mikä on parasta asiakkuuspäällikön työssä?
Parasta työssäni ovat asiakkaat ja oppiminen. Saan tehdä päivittäin yhteistyötä todella ammattitaitoisten ja mukavien HR-, liiketoiminnan ja viestinnän ammattilaisten kanssa.
On huikeaa sukeltaa asiakkaan maailmaan, keskustella heidän tilanteestaan ja siitä, millaisten ratkaisujemme avulla ja millä sisällöillä saamme asiakkaan rekrytointi- ja työnantajakuvaviestit läpi heidän tavoittelemilleen osaajaryhmille.
Parasta työssäni ovat myös ne hetket, kun yhdessä analysoidaan datan ja työnhakijoiden käyttäytymisten pohjalta sitä miten onnistuimme asetettuihin tavoitteisiin nähden. Onnistumiset ovat tärkeitä, mutta yhtä tärkeää on tehdystä oppiminen ja opitun hyödyntäminen jatkossa.
5) Mikä on haasteellisinta asiakkuuspäällikön työssä?
Aikataulutus on toisinaan haasteellista. Kaikki päivät ovat erilaisia ja tilanteet elävät jatkuvasti. Näistä elementeistä en vaihtelunhaluisena ihmisenä kuitenkaan missään tapauksessa luopuisi. Näiden läsnäolo on myös kehittänyt sekä oman työni johtamista sekä toimintatapojeni uudistamista.
6) Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?
Työstäni tekee merkityksellistä Oikotien koko tarkoitus, asiakkaat ja työkaverit. Olemme mukana ihmisten arjessa ja elämän suurissa valinnoissa, oli sitten kysymys työstä, asunnosta, autosta, ostamisesta tai myymisestä. Ja asiakkaat ja työkaverit, ne nyt on vaan niin <3
7) Miten vietät vapaa-aikaasi?
Vapaa-aikaani vietän pääosin perheen kanssa ja liikkuen. Entisenä kilpaurheilijana sitä tulee asetettua itselleen kaikenlaisia urheilutavoitteita, joita sitten parhaani mukaan suoritan. Juoksut ja kuntosaliharjoittelut ovat melko lailla ”omaa aikaa”, mutta onneksi mies, tytär ja kolme jackrusselinterrieriä osaavat pitää huolen, että saavat myös oman aikansa.
8) Miten neuvoisit asiakkuuspäällikön työstä haaveilevaa?
Jos olet tavoiteorientoitunut, haluat työskennellä ihmisten parissa, nauttia yhdessä onnistumisista ja tehdä yhtä merkittävimmistä jokaisen organisaation olemassaoloon vaikuttavimmista töistä, niin voisit viihtyä myynnissä!
Meillä Oikotie Työpaikoissa on yksi Suomen parhaista myyntitiimeistä. Olemme kaikki erilaisia ihmisiä ja meillä on erilainen ammatillinen tausta. Yhteisiä vahvuuksiamme ovat positiivisuus, systemaattinen työote, peräänantamattomuus, ammattiylpeys ja halu onnistua yhdessä asiakkaiden kanssa. Lisäksi olemme sekä kärsimättömiä että kärsivällisiä.
Myyjänä ei koskaan valmistu, vaan ammatti vaatii jatkuvaa oman työn analysointia, itsensä johtamista ja osaamisen kehittämistä. Ja jottei tärkein unohtuisi, niin tässä työssä saa Suomen parhaat työkaverit ja asiakkaat!